پرش به محتوا

دستگاه تزریق IML لیبل گذاری درون قالب

لیبل گذاری درون قالب (In-mould label) یا (Foil in mold) استفاده از لیبل های کاغذی یا پلاستیکی در طی ساخت ظروف با دستگاه تزریق IML لیبل گذاری درون قالب یا دستگاه پلاستیک بادی IML یا فرآیندهای ترموفرمینگ است. لیبل ها به عنوان بخش جدایی ناپذیر محصول نهایی عمل می کنند، که سپس به عنوان کالای از پیش تزئین شده تحویل داده می شود. ترکیب فرآیند تزئین با فرآیند قالب گیری هزینه کل را کاهش می دهد، اما می تواند زمان ساخت را افزایش دهد. این فناوری برای اولین بار توسط Owens-Illinois با همکاری Procter & Gamble برای عرضه بطری های از پیش لیبل گذاری شده که می توانند در خط پرکننده محصول پر شوند، توسعه یافت. این فرآیند اولین بار در بطری های شامپو Head & Shoulders اعمال شد.

دستگاه تزریق لیبل گذاری درون قالب IML

نحوه کار دستگاه تزریق IML لیبل گذاری درون قالب 

لیبل ‌گذاری درون قالب (IML) ابتدا برای دستگاه پلاستیک بادی طراحی شد، اگرچه پیشرفت‌هایی با استفاده از  دستگاه قالب‌گیری تزریقی یا ترموفرمینگ با سیستم‌های تغذیه‌شده انجام شد، کارایی فرآیند لیبل گذاری را افزایش داده است. مفهوم اصلی شامل پوشاندن پشت لیبل با یک لایه حرارتی و به دنبال آن یک ماده زیرلایه است که جوهر مقاوم در برابر حرارت روی آن اعمال می شود. سپس یک پوشش مقاوم در برابر حرارت از لاک اعمال می شود. این فرآیند نیاز به عملیات حرارتی بطری ها را قبل از لیبل زدن به منظور دستیابی به چسبندگی کافی از بین می برد. در ابتدا، کاغذ به عنوان بستر برچسبی که چسب واکنشگر حرارتی روی آن اعمال می شد، استفاده می شد. در زمان های اخیر، بسترهای پلی اولفین مانند پلیارت از کاغذهای مصنوعی Arjobex استفاده شده است. که این مزیت را ایجاد می کند که ضایعات بطری های پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید شده در فرآیند قالب گیری را می توان بدون نیاز به حذف لیبل قبل از بازیافت، بازیافت کرد.

دستگاه تزریق IML لیبل گذاری درون قالب

تکنیک های مختلفی برای انجام فرآیند لیبل گذاری در قالب وجود دارد. می توان از خلاء و هوای فشرده برای کنترل لیبل ها استفاده کرد، همچنین می توان از الکتریسیته ساکن استفاده کرد. الکترودهای شارژ الکترواستاتیک یک برچسب را در حین انتقال به دستگاه تزریق IML شارژ می‌کنند، به طوری که وقتی برچسب روی ابزار قرار می‌گیرد و توسط ربات لیبل‌زن آزاد می‌شود، خود را روی ابزار می‌پیچد. اکثر سیستم‌های روبات برای قرار دادن برچسب‌ها برای ماشین‌های تزریق پلاستیک خاص مورد نیاز نیستند و می‌توانند با پرس‌های به‌روز استفاده شوند.

دستگاه تزریق ای ام ال

لیبل ها ممکن است کاغذ یا ماده ای مشابه محصول قالب گیری شده باشند. معمولاً از پلی پروپیلن یا پلی استایرن به عنوان ماده برچسب استفاده می شود که ضخامت آن بین 15 تا 40 میکرومتر است. در برخی از کشورهای آسیایی مانند (تایوان)، (لائوس)، (کامبوج)، (میانمار) و (تایلند)، IML متفاوت از غربی ها نامیده می شود. در گروه بزرگ صنعت پلاستیک GIFFINDEX (تایلند)، IML با اندازه 20 میکرون از سال 1998 تاکنون (Foil In Mold) نامیده می شود که باعث شده اکثر فعالان تجاری آسیایی آن را (Foil In Mold) بنامند. (لیبل) یا (فیلم)، بنابراین اپراتورهای صنعت IML در منطقه باید نام های دیگر را بیشتر بیاموزند. از مواد لیبل حفره دار نیز استفاده می شود. این یک ماده ساندویچی است که دارای یک لایه اسفنجی است که بین دو لایه جامد بسیار نازک متصل شده است. مزیت فیلم حفره دار انطباق بهتر با منحنی های شعاع کوچک روی یک محصول است. از فیلم چند لایه می توان برای تزئین محصولات استفاده کرد که مقاومت بالایی در برابر سایش ایجاد می کند. این نوع فیلم دارای سطح چاپی است که توسط لایه دوم فیلم با ضخامت 30 یا 40 میکرومتر محافظت می شود. محصولاتی که از این نوع برچسب استفاده می کنند ممکن است شامل ظروف خانگی، ظروف بسته بندی صنایع غذایی و یا اجزای داخلی خودرو باشند.

لیبل زدن در قالب روشی محبوب برای تزئین قطعات قالب‌گیری تزریقی برای لوازم الکترونیکی مصرفی و درب بطری‌های پلاستیکی است. سازندگان رایانه های نوت بوک و تلفن های همراه از فناوری IML برای مقاومت در برابر سایش بیشتر از رنگ آمیزی اسپری یا چاپ با پد استفاده می کنند. IML می تواند گزینه های تزئینی بیشتری نسبت به روش های دیگر ارائه دهد. گرافیک های چاپی چند رنگ و چاپ لیتوگرافی افست برای تولید محصولات با گرافیک با کیفیت بالاتر نسبت به روش های دیگر تزئین استفاده می شود. اکثر کاربردهای در این زمینه از گرافیک سطح دوم استفاده می کنند. تزئینات در پشت یک بستر شفاف، معمولاً پلی کربنات یا اکریلیک با ضخامت 0.125 تا 0.375 میلی متر (0.005 تا 0.015 اینچ) چاپ شده است.پلاستیک تزریقی در سمت جوهر فیلم قرار دارد. این لیبل ها بین لایه فیلم و پلاستیک تزریق شده را محصور می کند و در نتیجه لیبلی ایجاد می کند که در حین استفاده ساییده نمی شود. سیستم های الکتریکی می توانند موقعیت دقیق برچسب را بررسی کنند و می توانند صحت برچسب را تأیید کنند.

تزریق ظروف با برچسب

برچسب زدن در قالب فقط به معنای ساختن بسته بندی بهتر برای برندهای مصرف کننده نیست. مزایا در طول فرآیند تولید شروع می شود، از طریق تجربه مشتری ادامه می یابد و با بازیافت کارآمدتر پایان می یابد.

 

برچسب‌گذاری در قالب فرآیندی است که در آن یک برچسب محصول مستقیماً از طریق اتوماسیون در قسمت حفره‌ای قالب قرار می‌گیرد و با الکتریسیته ساکن در جای خود نگه می‌دارد. سپس قالب بسته می شود و پلاستیک روی برچسب تزریق می شود و یک برچسب کاملاً یکپارچه و کاربردی در یک مرحله تولید ایجاد می کند. هیچ تزئین اضافی مورد نیاز نیست.

 

مزایای دستگاه تزریق IML لیبل گذاری درون قالب 

 

1) تطبیق پذیری شکل

فرآیند لیبل گذاری در قالب می تواند اشکال بسته بندی مختلفی مانند گرد، بیضی، مربع و مستطیل و همچنین درب بسته ها را با پوشش یکپارچه و ثابت در خود جای دهد.

 

2) زیبایی شناسی پیشرفته

لیبل گذاری در قالب، ترکیب گسترده‌ای از بافت‌ها، رنگ‌ها، پرداخت‌ها (از جمله فلزات)، و تصاویر با وضوح بالا را ممکن می‌سازد. این امر ظاهری غنی تر و پر جنب و جوش تر از آنچه می توان با کاغذ چسب سنتی و برچسب های پلاستیکی به دست آورد، ایجاد می کند.

ظروف ای ام ال IML

3) بسیار کاربردی

لیبل گذاری درون قالب از ویژگی هایی پشتیبانی می کند که ظاهر و عملکرد برند را بهبود می بخشد، از جمله:

  • چاپ دو رو
  • محافظت در برابر اکسیژن و UV
  • مقاومت برچسب ها
  • کدهای UPC نامرئی (واترمارک دیجیتال)

 

4) دوام

قطعات برچسب گذاری در قالب در مقایسه با روش های تزئین سنتی یا برچسب های چسب دار مقاومت بالایی در برابر سایش و خراش دارند. برچسب گذاری در قالب مقاوم در برابر حرارت، مقاوم در برابر رطوبت و پایدار در دما است و برای محصولات مایکروویو، یخ زده و یخچالی ایده آل است.

به عنوان مثال، برچسب زدن در قالب پاره نمی‌شود، پوسته می‌شود یا چروک نمی‌شود، حتی زمانی که مرطوب باشد، زیرا برچسب به پلاستیک تزریق می‌شود.

5) پایداری

محصول نهایی کاملاً قابل بازیافت است زیرا برچسب و محصول یک ماده هستند. آنها لازم نیست قبل از قرار گرفتن در جریان بازیافت از هم جدا شوند و فرآیند بازیافت را کارآمدتر می کند.

همچنین از آنجایی که لیبل گذاری درون قالب به صورت خودکار انجام می شود و در یک مرحله تکمیل می شود، فرآیند تولید کوتاهتر بوده و نیازی به حمل و نگهداری بسته بندی خالی را از بین می برد. همه به فرآیند تولید دوستدار محیط زیست کمک می کنند.

خرید دستگاه تزریق IML لیبل گذاری درون قالب

برای خرید انواع دستگاه های تزریق پلاستیک و پلاستیک بادی با ویژگی لیبل گذاری درون قالب IML لطفا از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شرکت ماشین سازی پارس ارائه دهنده به روز ترین ماشین آلات تزریق پلاستیک و تزریقی بادی با آپشن لیبل گذاری اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *