پرش به محتوا

پلاستیک PETG چیست

PETG یا پلی اتیلن ترفتالات گلیکول یک پلی استر ترموپلاستیک است که معمولاً در تولید بطری و ظروف PETG استفاده می شود. PETG جزء PET ها است که معمولا در بطری های پلاستیکی نوشیدنی و محصولات غذایی یافت می شود. G مخفف گلیکول است که دوام و استحکام را افزایش می دهد و به مقاومت در برابر ضربه و توانایی مقاومت در برابر دماهای بالا کمک می کند. علیرغم بازار به ظاهر تحت سلطه PLA، PETG به دلایل متعددی به سرعت به یک انتخاب محبوب در میان علاقه مندان به چاپ سه بعدی تبدیل شده است.

تولید بطری و ظروف PETG

مزایای بطری و ظروف PETG چیست؟

اولین و بارز ترین ویژگی  PETG استحکام، دوام و انعطاف پذیری است که آن را به یک انتخاب ایده آل برای محصولات صنعتی تبدیل می کند. PETG همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و مقاومت در برابر حرارت است تا آن را به یک مواد اولیه عالی برای ظروف غذا و محصولات پزشکی تبدیل کند. PETG با هزینه نسبتا پایین، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر آب، به عنوان یک گزینه مناسب برای صنعت پلاستیک سازی معرفی می شود.

با توجه به جزئیات فنی، PETG دارای دمای انتقال شیشه ای 85 درجه سانتیگراد، دمای نازل بین 210-250 درجه سانتیگراد، بستر گرم 80-100 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب 260 درجه سانتیگراد است. با در نظر گرفتن این موضوع، این مواد اولیه محصولات محکم و در عین حال انعطاف پذیری را می سازد که می تواند تعدادی از عوامل استرس زای محیطی را تحمل کند.

در واقع، PETG به دلیل بی بو بودن، چسبندگی لایه ای خوب و نرخ انقباض کم، به سرعت به یک انتخاب محبوب در میان گزینه های بسته بندی و تولید ظروف تبدیل شده است.

ورق petg

در حالی که هزینه متوسط ​​PETG می تواند بالاتر از سایر مواد اولیه مشابه، مانند PLA یا ABS باشد، مزایای آن بسیار بیشتر از هزینه آن است. همانطور که قبلا ذکر شد، کاملا قابل بازیافت است. ثانیاً، کیفیت بی بو آن، آن را به یک جایگزین مناسب برای ABS تبدیل می‌کند، که به دلیل دودهای نه چندان خوشایند معروف است.

اصلاح گلیکول اضافه شده از خوردگی و اثرات کریستالیزه شدن جلوگیری می کند و تولید آن را نسبت به محصولات  PET آسان تر می کند. برخلاف PLA، PETG در برابر آب مقاوم است و به آن اجازه می‌دهد در شرایط سخت محیط بیرونی دوام داشته باشد. از آنجایی که در دمای بالاتر از PLA تولید می شود، در برابر حرارت نیز مقاوم تر است.

کاربرد PETG چیست؟

یکی از کاربردهای رایج PETG برای طراحی، نمونه سازی و تولید بطری و ظروف PETG است. مقاومت بالای آن در برابر ضربه و دوام آن را به گزینه ای ایده آل تبدیل کرده است. PETG همچنین فاقد BPA است، که خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان محصولاتی مانند ظروف غذای کودک و بطری‌های آب است. این عناصر، همراه با شفافیت طبیعی PETG (حتی شفاف تر از PET)، روشن می کند که چگونه به یک انتخاب محبوب در صنعت غذا و نوشیدنی تبدیل شده است.

انواع بطری پی ای تی جی

با این حال، PETG فقط برای بسته بندی مواد غذایی نیست. PETG دوام کافی برای مقاومت در برابر فرآیندهای شیمیایی و اشعه استریلیزاسیون خشن مورد نیاز در یک محیط پزشکی را دارا می باشد. شفافیت و دوام آن نیز آن را برای بسته بندی های پزشکی و دارویی عالی می کند.

علاوه بر این، PETG در ایمپلنت ها و پروتزهای پزشکی نیز به کار می رود.

فروش بطری petg

کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در بازار منحصر به فرد باشند، دلیل خوبی برای استفاده از PETG در علائم و نمایشگرهای خود دارند. پلاستیک شفاف را می توان به راحتی رنگ آمیزی کرد تا تابلوهای فروشگاهی چشم نواز ایجاد کند. همچنین در ایجاد استندهای نمایشی با رنگ ها و اندازه های مختلف (به جای جواهرات) استفاده می شود.

به دلیل مقاومت سخت آن در برابر گرما و عوامل استرس زای شیمیایی، PETG همچنین توسط ماشین‌کاران و مهندسان سازنده برای ایجاد قطعاتی مانند محافظ‌ها، قطعات تست و ابزار و وسایل کمکی تولیدی استفاده می‌شود.

تولید انواع ظروف petg

تفاوت های PET با PETG

PET حاصل ترکیب دو مونومر است. PETG ممکن است شامل همین مونومرها باشد، اما شامل گلیکول نیز می شود که به آن خواص شیمیایی متفاوتی نسبت به PET می دهد. PETG نسبت به PET کمتر شکننده و انعطاف پذیرتر است و برای تولید بطری ها ایده آل است.

PET و PETG مواد مشابهی هستند و بازیافت هر دو به یک اندازه آسان است، اما چند تفاوت مهم دارند. PET کمتر از PETG تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد همچنین PET در برابر خراش بسیار مقاوم است. علاوه بر این، PET ماده آسان تری برای کار با آن است، بنابراین اگر PETG را انتخاب می کنید، باید یک تامین کننده بسته بندی با تجربه زیاد در کار با پلاستیک PETG پیدا کنید.

با این حال، PETG می تواند یک انتخاب عالی برای بسیاری از محصولات بسته بندی از جمله انواع بطری و ظروف PETG باشد. شفاف‌تر از PET است، به این معنی که دیدن محصول شما برای مشتریان آسان‌تر است. PETG نسبت به PET بادوام‌تر و در برابر ضربه مقاوم‌تر است و در لمس نرم‌تر به نظر می‌رسد که می‌تواند برای مصرف‌کنندگان جذاب باشد. همچنین در برابر مواد شیمیایی بیشتر از  PETمقاوم است.

پلاستیک petg

قالب گیری بطری های پلاستیکی PETG

قالب گیری بطری ها و محصولات پلاستیکی PETG توسط دستگاه های پلاستیک بادی مخصوص PETG انجام می گیرد.

توسط این دستگاه های بادی پلاستیک می توان انواع بطری های پلاستیکی PETG در ابعاد و شکل های گوناگون را تولید کرد.

برای اخذ مشاوره و راهنمایی جهت راه اندازی خط تولید PETG از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در تماس باشید.

دستگاه بادی پلاستیک تولید petg

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *