پرش به محتوا

رطوبت گیر و گازگیر پلاستیک

بیشتر مواد پلاستیکی اولیه از نظر ظاهری خشک به نظر می رسند. با این حال، همیشه همه چیز آنطور که به نظر می رسد نیست. مواد هیگروسکوپی مانند پلی کربنات، نایلون و PET ، رطوبت را از هوای اطراف جذب می کنند. بنابراین، اگر چه خشک بنظر می رسند تا زمانی که به پردازنده برسد، مقداری رطوبت خواهد داشت و نیاز به یک دستگاه رطوبت گیر و گازگیر پلاستیک دارند. در طول پردازش یک واکنش شیمیایی (هیدرولیز) انجام می شود که زنجیره های پلیمری بلند را کوتاه تر می کند. زنجیره های پلیمری بلند برای تولید محصول خوب مورد نیاز است. زنجیره های کوتاه باعث قالب گیری بی کیفیت می شوند.

رطوبت گیر مواد پلاستیکی

تولید کنندگان محصولات پلاستیکی سعی می کنند مواد اولیه ای را فرآوری کنند که دارای رطوبت نیستند تا ویژگی هایی، مانند کیفیت محصول از نظر استحکام و ظاهر بهبود پیدا کند.

همچنین باید در نظر گرفت که خشک شدن بیش از حد مواد، برای مدت طولانی یا در دماهای خیلی بالاتر نیز باعث آسیب به پلیمر می شود. اگر از رنگدانه های رنگی در طول خشک شدن استفاده شود و زمان ماندگاری بیش از حد طولانی در فرآیند خشک کردن می تواند باعث تغییر رنگ شود و به طور بالقوه باعث تیره شدن آن شود.

بنابراین، چه گزینه هایی برای پردازشگرهای پلاستیکی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که مواد اولیه آنها در شرایط بهینه برای پردازش قرار دارد؟

رطوبت گیر و گازگیر پلاستیک

خشک کن های رطوبت گیر برای از بین بردن رطوبت مواد پلاستیکی قبل از پردازش طراحی شده اند. هوا از طریق یک بستر خشک کن به شدت خشک می شود. سپس این هوا تا دمای مشخصی گرم می شود و به داخل قیف خشک کننده حاوی موادی که قرار است خشک شود، وارد می شود. این هوای گرم و خشک رطوبت را از مواد خارج می کند. سپس هوای اشباع شده از قیف خشک کن خارج شده و مجدداً از طریق بستر خشک کن برگشت داده می شود تا قبل از شروع مجدد چرخه، رطوبت از بین برود. این خشک کن توانایی محدودی در نگهداری رطوبت قبل از نیاز به بازسازی (خشک شدن) دارد. به طور معمول، پردازشگرهای پلاستیکی از خشک ‌کن‌های احیاکننده یا برج‌های دوقلو استفاده می‌کنند و در این حالت، وقتی بستر خشک ‌کننده به ظرفیت حفظ رطوبت خود رسید، جریان هوا به‌طور خودکار به بستر خشک‌کننده دوم تغییر می‌کند تا فرآیند خشک‌کردن ادامه یابد. در همان زمان، اولین بستر رطوبت گیر با حرارت دادن برای حذف رطوبت بازسازی می‌شود، اجازه داده می‌شود تا خنک شود و سپس آماده جذب مجدد رطوبت می‌شود.

گازگیر مواد پلاستیکی

رطوبت گیر روتاری

رطوبت گیر روتاری برای رسیدگی به مسائل مربوط به تخلیه انرژی و درآمد حاصل از انواع دیگر خشک کردن طراحی شده اند. هنگامی که جریان هوا به بستر خشک کننده دوم تغییر می کند، نقطه شبنم مجدداً کم شروع می شود. کنترل نقطه شبنم یکی از ویژگی های طراحی رطوبت گیر است که به کاربر اجازه می دهد نقطه شبنم مناسب برای مواد مورد پردازش را انتخاب کند و آن را حفظ کند. این یک ویژگی بسیار مفید است زیرا عملاً خشک شدن بیش از حد را از بین می برد.

برخی از مدل‌های رطوبت گیر چرخشی در مقایسه با کارآمدترین خشک‌کن‌های دوقلو، به دلیل دمای بازسازی پایین‌تر، می‌توانند تا 40 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. این رقم به سازنده رطوبت گیر بستگی دارد.

رطوبت گیرهای چرخشی از حرکت چرخشی استفاده می‌کنند که به‌دلیل توانایی آن در بازسازی خشک‌کننده اشباع شده با رطوبت در همان چرخه ، خشک‌کننده را به‌طور مداوم در خدمت قرار می‌دهد. در حالی که بستر خشک‌کننده مورد استفاده در خشک‌کن‌های نم‌زدای سنتی شامل دانه‌های خشک‌کننده است که تجزیه می‌شود، خشک‌کن‌های چرخشی حدود 3 برابر مقدار خشک‌کننده خالص استفاده می‌کنند.

تخت‌های خشک‌کننده در خشک‌کن‌های رطوبت‌گیر برج‌های دوقلو در دمای 320 درجه سانتی‌گراد بازسازی می‌شوند، اما در خشک‌کن روتور این میزان 140 درجه است که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می شود. آنها از آب سرد استفاده نمی کنند و نیازی به هوای فشرده ندارند.

رطوبت گیر و گازگیر پلاستیک

مزایای استفاده از گازگیر و رطوبت گیر

کاهش زمان خشک کردن

برای کوتاه کردن زمان خشک کردن، می توان دمای هوای مورد استفاده برای خشک کردن را افزایش داد. هر چه ماده ای که قرار است خشک شود گرمتر باشد، با افزایش فشار بخار در ماده مرطوب، فرآیند خشک کردن کارآمدتر و سریعتر خواهد بود. افزایش کوچک در دمای 10 درجه سانتیگراد می تواند در برخی موارد زمان خشک شدن را به نصف کاهش دهد. ترکیب محفظه پلاستیکی و گرما یک روش بسیار کارآمد برای خشک کردن مواد مرطوب است.

گازگیر مواد پلاستیکی

گازگیر مواد پلاستیکی نیز مانند رطوبت گیر کار خشک ‌کردن پلاستیک و خروج رطوبت از میان آن را انجام می‌دهد. یک گازگیر مواد پلاستیک به‌طور معمول می‌تواند حدود ۰۶/۰ مترمکعب هوای مرطوب را از یک کیلوگرم پلیمر خارج کند.

مواد پلاستیکی مانند PP ، PE جاذب رطوبت نبوده و رطوبت فقط بر روی سطح آنها قرار می گیرد. با استفاده از گازگیر می‌توان هوای گرم را به آنها دمیده و خشکشان کرد.

این دستگاه صرفا بمنظور رطوبت زدایی از مواد اولیه قطعات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

حباب های هوا، انقباض، ترک خوردگی و عدم شفافیت ناشی از این است که مواد پلاستیکی قبل از قالب گیری رطوبت سنجی نشده و کاملا خشک نشده اند.

ویژگی های رطوبت گیر و گازگیر پلاستیک

مجهز به ریزپردازنده با P.I.D کنترل دما

مجهز به صفحه نمایش LCD و صفحه کلید

کاربری آسان با کمک پیام های هشدار دهنده

دو کندانسور، دمای هوای برگشتی پایین و نقطه شبنم زیر ۴۰- درجه سانتی گراد را فراهم می کند (-۵۰ درجه سانتی گراد با آب سرد)

گازگیر و رطوبت گیر پلاستیک

مزایای گازگیر پلاستیک

حفره‌های رطوبت از میان پلاستیک خارج شده و شکل اصلی پلاستیک حفظ می‌شود.

پروسه‌ی گازگیری پلاستیک می‌تواند از بروز نقایصی مثل لکه یا لایه‌لایه شدن سطح پلاستیک جلوگیری کند.

با گازگیری پلاستیک در برخی از پلیمرها، می‌توان مقاومت آن‌ها نسبت به ضربه و کشش را افزایش داد.

 

خرید انواع رطوبت گیر و گازگیر پلاستیک

دستگاه های رطوبت گیر و گازگیر پلاستیک تزریق پلاستیک و پلاستیک بادی بنا به نیاز مشتری می توانند از قابلیت های بسیار متنوعی برخوردار باشند. بر همین اساس توصیه می کنیم برای اخذ مشاوره فنی و استعلام قیمت، از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان فروش ما در تماس باشید تا مناسب ترین دستگاه برای تولید شما معرفی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *